Huis verkopen? Zo starten we de verkoop op!
Je wilt je huis gaan verkopen. En na alle bezoeken van verschillende makelaars heb je gekozen met welke je in zee wilt gaan. En nu?
Wat zijn de vervolgstappen? En wat moet je allemaal doen om je huis verkoop-klaar te krijgen? Wij vertellen het je!
Om te beginnen, wat spannend dat je je huis gaat verkopen!
De komende tijd zal er veel gaan gebeuren, veel veranderingen en nieuwe dingen. Erg spannend dus.. Maar no worries! Want speciaal om jou een beetje op weg te helpen heb ik dit blog geschreven.
Kleine disclaimer: dit is de werkwijze van ons kantoor, HR makelaars, dit kan dus anders zijn bij een ander makelaarskantoor.
Opstarten van de verkoop: Planningsgesprek
YAY! Je hebt gekozen om samen met ons je huis te verkopen. Wat gaat er nu gebeuren?
De eerste stap is een “in verkoopname gesprek”, ofwel een planningsgesprek.
We nemen precies door wat er gaat gebeuren in de komende tijd.
Samen maken we een duidelijke planning. We verzamelen alle informatie die nodig is van je huis.(denk aan het energielabel, plattegronden, de stukken van de Vereniging van eigenaren.) Geen paniek, als je die nog niet hebt, gaan we dit de komende tijd verzamelen of opvragen. Zo maken we het dossier compleet. En we nemen de tijd om al jouw mogelijke vragen te beantwoorden.
Dit planningsgesprek houden we bij voorkeur op kantoor, zo kun je direct kennis maken met de collega’s die samen de verkoop van je huis gaan verzorgen.
En zeg nou zelf, het is tch leuker om een gezicht te hebben bij de collega die je telkens aan de telefoon hebt (en andersom ook!).
Move dossier voor verkopers
Voor de verkoop hebben we een hoop informatie nodig. Zowel van het huis als van jou.
Al deze informatie verzamelen we in jouw persoonlijke Move account. Dit account wordt bij de start van de verkoop geactiveerd. Het move account is een online dossier waarin alle belangrijke papieren van je huis geplaatst kunnen worden, maar waar je ook precies kunt zien wanneer er bezichtigingen gepland staan. Veel gegevens kun je dus van tevoren al in dit dossier uploaden maar zodra je huis daadwerkelijk op de markt komt heb je hier ook een handig overzicht.
Vind je de computer en alle digitale zaken wat lastig?
Dan helpen we je hier natuurlijk bij.
Download direct de ultimate guide voor het opstarten van de verkoop
Wat moet je meenemen?
Identificatiebewijs
Om te beginnen moeten we je kunnen identificeren, neem dus je paspoort, identiteitskaart of rijbewijs mee naar het gesprek. Je kunt je ook online identificeren via het Move account.
Ook hebben we voordat we het huis op de markt kunnen zetten, een energielabel nodig. Dit energielabel kun je eenvoudig aanvragen. Hier vind je alle leveranciers van energielabels bij elkaar. Vind je dit lastig? Dan helpen we je hier natuurlijk bij.
Huissleutel
Voor de verkoop is het handig dat we een sleutel van je huis hebben. Zo kunnen we in overleg gemakkelijk je huis in, neem deze dus mee naar het gesprek.
Spannend natuurlijk, je sleutel afgeven aan een vreemde. Wij zorgen dat je sleutel veilig en voorzien van een code wordt opgeborgen.
Wij weten zo welke sleutel van jouw huis is, maar vreemden kunnen dat niet.
Bouwtekeningen
Heb je nog bouwtekeningen van het huis? Dan is dit zeker interessant om mee te nemen.
Informatie van de VVE
Verkoop je een appartement? Dan hebben we informatie nodig over de Vereniging Van Eigenaren. Veel VvE’s hebben tegenwoordig een inlog voor een portaal, hier kunnen we alles vinden wat we nodig hebben.
Vragenlijst
We willen natuurlijk alles van je huis weten. Dus we nemen samen de huizen-vragenlijst door. Hierin kun je alles kwijt over je huis. Bijvoorbeeld, in welk jaar is de keuken geplaatst? Zijn er spullen uit het huisdie je mee gaat nemen? Wordt je CV jaarlijks gecontroleerd? Wanneer is de buitenkant voor het laatst geschilderd?
Verzamel dus al alle gegevens die je van je huis hebt, maak bijvoorbeeld een lijstje met aanschafdata van de apparaten in je huis.
Op deze manier hebben wij straks een super compleet dossier en kunnen onze makelaars tijdens de bezichtigingen de kijkers alles vertellen over je huis.
Onthoud, hoe completer, hoe meer vertrouwen. Een kijker heeft dan meer een meer het gevoel dat jij niets te verbergen hebt.
Planning bespreken
Tijdens het planningsgesprek maken we ook een planning voor de komende periode. Zo weet je precies waar je aan toe bent. We bespreken samen wanneer het huis op de markt zal komen en op welke momenten we de bezichtigingen inplannen.
Opstarten van de verkoop: Stylings-advies gesprek
Nu we de verkoop samen hebben afgestemd en alle benodigde papieren zijn verzameld, is het tijd voor de volgende stap; het stylings-advies gesprek.
Onze verkoopstyliste komt bij je langs. Samen kijk je kritisch naar je huis. De styliste geeft je tips waarmee je je huis zo goed mogelijk kunt presenteren voor de verkoop. Dit gesprek duurt ongeveer een uur. Dingen die aan bod komen zijn: Wat er verstandig is om op te ruimen?Hoe kunnen we meubels eventueel slim plaatsen voor meer ruimte? Welke kleine klusjes kunnen er nog gedaan worden?Alles word genoteerd in een handig overzicht. Zo kun jij je perfect voorbereiden.
De verkoopstyliste kijkt ook meteen welke van onze accessoires er gebruikt kunnen worden om de presentatie nog beter te maken.
Inplannen fotografie en video
We plannen direct in wanneer de foto’s gemaakt kunnen gaan worden. Hierbij houden we rekening met de voorbereidingstijd die jij eventueel nodig hebt.
Onze verkoopstylistes nemen uitgebreid de tijd voor de fotografie, houd rekening met ongeveer een halve dag.
Tijdens deze afspraak wordt ook direct de video opgenomen. Vooraf maken we hiervoor een video-script. Één van mijn collega makelaars langs komt om de video te presenteren.
Ook worden er 360 graden foto’s genomen. Deze worden gebruikt voor de woning-presentatie op Funda.
Verkoop opstarten: Plattegronden
Voor de presentatie op Funda zijn ook plattegronden nodig. We werken hiervoor samen met een bedrijf dat je huis in kan meten. Zij nemen dan ook contact met je op om een afspraak in te plannen. o
Dit bedrijf regelt niet alleen de plattegronden, maar zorgt ook voor een NEN rapportage. In het NEN rapport worden verschillende maten exact opgemeten. Denk hierbij aan de woonoppervlakte, de inhoud en de grootte van de externe bergruimtes. Zo weet een koper precies wat hij koopt.
Verkoop opstarten: Uitwerken van de aanmelding
In de tussentijd zijn wij op de achtergrond hard aan het werk.
De foto’s worden bewerkt, de video wordt ge-edit, de kenmerken van je huis moeten worden ingevuld en de verkooptekst wordt geschreven. Onze makelaar leest ondertussen alle stukken door die je hebt aangeleverd, zodat we van alles op de hoogte zijn.
Ook maken we van je huis een mooie brochure. In de brochure komen de mooiste foto’s, een beschrijving van je huis en wat handige gegevens van je huis.
Dit proces duurt ongeveer een week.
Dit kun jij doen:
Ondertussen hoef jij niet stil te zitten. We vragen je de lijst van zaken en de vragenlijst voor verkoop van je huis in te vullen. Dit kun je doen in het Move account.
Ook zou je (als je dat leuk vindt) een tekstje kunnen schrijven over je huis. Wij noemen dit “verkoper vertelt”
Hierin beschrijf je in je eigen woorden waarom het wonen in jouw huis en in jouw wijk zo fijn is geweest. Deze tekst plaatsen we op onze website bij jouw huis maar ook in de brochure.
Download direct de ultimate guide voor het opstarten van de verkoop
What’s app
Vervolgens maken we een groeps-whatsapp aan waarin jij, al onze makelaars en onze binnendienst ook zit. Op deze manier kunnen we nog makkelijk en snel met je communiceren en blijven we altijd allemaal op de hoogte. Jij hebt bovendien een snelle en makkelijke manier om vragen te stellen.
Zodra de aanmelding klaar is krijg je van ons een berichtje in de groepsapp.
Nu is het zaak om zo snel mogelijk te kijken of je akkoord bent met onze presentatie.
Verkoop opstarten: Online gaan!
Samen hebben we tijdens het planningsgesprek afgesproken wanneer het huis op de markt komt.
Dit is het moment dat wij gaan bellen met mogelijke kandidaten die zich al bij ons hebben aangemeld via onze website (binnenkort te koop), via onze mailing, of onze social media kanalen. En hebben we kortgeleden een vergelijkbaar huis verkocht? Dan benaderen we ook de mensen die in dat huis geïnteresseerd waren.
Hier is je huis allemaal te zien:
Het huis komt vervolgens in de uitwisseling. Dit is een onderling uitwisselingssysteem tussen makelaars. Zij zijn nu op de hoogte en weten dat jouw huis te koop staat. Hebben zij een klant die op zoek is naar een huis als dat van jou? Dan kunnen zij dit deze klant laten weten.
Het huis komt dan ook op onze website. Hier kunnen mensen de foto’s, alle gegevens en de video handig bij elkaar zien en kunnen ze direct contact met ons opnemen zodra ze het huis willen bekijken.
Op social media hebben we een grote groep volgers. We maken dan ook een maken een mooie post van jouw huis.
Een dag later plaatsen we het huis ook op Funda. Zo is nu echt iedereen op de hoogte ivan de verkoop van jouw huis.
Verkoop opstarten: afspraken inplannen
Ondertussen beginnen wij met het plannen van afspraken. Dit doen we in de blokken die we hebben afgesproken tijdens ons planning gesprek. Op deze manier weet jij van tevoren al heel goed wanneer wij langs kunnen komen met kandidaten.
Iedere afspraak kun je in het move dossier bekijken. Houd het dus hier in de gaten.
En dan is de verkoop dus echt gestart, spannend!!
Ik hoop je hiermee alvast een mooi beeld te hebben gegeven van alle stappen die gezet worden in de eerste fase van de verkoop. Om het je nog wat makkelijker te maken, heb ik de stappen ook nog voor je in een handige download gezet, die download je hieronder!